Grönkålschips
 
 
 
Jag gjorde grönkålschips igår, efter att ha läst på Spiderchicks blogg att de var både nyttiga och goda. Det lät som en oslagbar kombination och jag har faktiskt inget emot färsk grönkål i sig, Faktum är att jag helt av misstag tror att jag fick dem helt perfekt spröda också. Jag säger av misstag, för de var inte riktigt klara när lillan vaknade ute i vagnen så jag lade på ett par minuter till på timern och hoppades på det bästa. Timern pipade för övrigt för fullt när jag hade gått runt huset med vagnen och kommit in.
 
Var de goda då? Svar: nej. De var inte goda. För mig. Och det är det här jag egentligen ville skriva om idag. Hur mycket dessa två ord - för mig - egentligen betyder och förändrar en åsikt. Jag lärde mig det faktiskt av min femårige son som vid tillfället var tre eller fyra år. Jag minns inte vad det var han smakade men inte ville ha mera av och jag sa då något i stil med ”Men det som är så gott” och han svarade ”Jo, men det är inte gott för mig”.
 
Jag vet inte hur många gånger i livet som jag har träffat och påverkats av folk som väldigt bestämt deklarerat att ”Det där är så löjligt” och ”Det där är så äckligt” och så vidare. De har framfört sin subjektiva åsikt som ett allmänt faktum, där det har varit underförstått att de som tycker annorlunda är idioter. De har sagt sin åsikt med ett sådant eftertryck och tonfall att man liksom inte vågar säga emot, för att det då känns som att man blir stämplad som dum i huvudet.
 
Jag undrar om det inte är så, åtminstone i vissa fall, att de säger sin åsikt på det sättet just för att de omedvetet är rädda för att någon ska säga emot och vill undvika diskussion, för de kan ju ha fel. Man tycker ju att när det gäller smak, vare sig det är mat, kläder, hobbyer osv, så finns det inget rätt och fel, så det känns så fel att det finns alla dessa människor där ute som vill få en att tro något annat. Man kan inte låta bli att tycka om det som man tycker om, men människor kan få en att känna skam för att man gör det. Eller få en att ta mer hänsyn till vad de tycker än vad man själv tycker.
 
Så med att lägga till ett ödmjukt - för mig - till min åsikt om grönkålschips, så vill jag säga just det att det var inte gott för just mig. Men det finns många andra där ute som älskar dem, så pröva gärna. Extra plus för att de var lätta att göra.
#1 - Moa

haha åh <3 Nä man äger bara sin egen åsikt. Ingen sitter inne på världssanningen